Projecten voor TIENERS

Ben je tussen 10 en 12 jaar, dan zijn de volgende projecten geknipt voor jullie.
Veel plezier.

Leer programmeren via Code.org

kies op deze site eerst taal Nederlands, klik dan op "Cursuscatalogus"

kies dan één van de "UUR CODE" onderwerpen, bv. Dansfeest, Minecraft, Frozen, enz 

de werking is gelijkaardig aan Scratch

wie 20 opdrachtjes correct uitvoert kan na afloop een "diploma" krijgen, en normaal moet je die 20 dingen in een uurtje kunnen uitvoeren

Joule Thief

Energie uit een bijna lege batterij

 

 

 

 

 

 

 

Arduino-4bit-teller

Met behulp van Arduino, een paar LED'jes en een drukknop kunnen we een 4-bit teller maken. Bekijk het plannetje en ga aan de slag. 

Arduino-thermometer.

Meet via Arduino je eigen temperatuur en check of je nog gezond bent.

SPIKE Prime SoapBot

Bouw een automatisch zeeppompje met tijdsaanduiding via een LEGO robot.

  • de volledige bouwinstructies zijn beschikbaar
  • de codeerinstructies zijn beschikbaar en worden stap voor stap uitgelegd
  • er zijn heel wat uitbreidingen voorzien
  • het volledige programma is ter beschikking

 

Maak je eigen minivoetbaltafel

Als je gewoon zin hebt in een potje voetballen, dan bouw je toch gewoon je eigen minivoetbaltafel? Hier leer je hoe dat moet.

Zeeprobot met LEGO Mindstorms

Bouw met de LEGO Mindstorms EV3 Robot een automatische zeeprobot.

Een hovercraft ontwerpen

Heb je ooit een hovercraft gezien en je afgevraagd hoe die werkt? Bouw je eigen hovercraft met een oude cd en een ballon en ontdek het zelf!

Vulkaanuitbarsting

Uit een echte vulkaan stroomt lava. Met dit project leren we je hoe je je eigen vulkaan maakt. Uit onze vulkaan een mengsel van azijn en bakpoeder. 

Maak je eigen robotarm

In dit project leer je hoe je, met rietjes, karton en garen, je eigen robotarm kunt maken. En hem zelf tot leven kunt brengen!

Bouw je eigen katapult

Rekbaarheid is het vermogen dat materiaal terug kan keren naar zijn oorspronkelijke vorm nadat je het hebt uitgerekt. We bouwen een katapult om hier meer over te leren.

Een graafmachine in karton? Ja dit kan!

Bouw een hydraulische graafmachine

Plooi een vleermuis

Papier plooien tot een vlieger-vleermuis die verdorie ver kan vliegen

Olifantentandpasta

Tandpasta voor olifanten bereiden is toch wel een beetje spannend!  Check hier hoe je dit kan doen.

Dit project is geschikt voor tieners, onder begeleiding van een volwassene.

Maak een plopbootje

Dit plopbootje kan varen met een kaarsje. Hier een zeer gedetailleerde handleiding.

Pas op! Deze vulkaan spuwt vuur!

Heb je altijd al willen weten hoe een vulkaan uitbarst? In dit project maken we onze eigen vulkaan. En zoals alle vulkanen, kan ook deze uitbarsten.

Handen wassen: Waarom? Daarom!

Zeep en handontsmetting zijn belangrijk om ons te beschermen tegen virussen. Maar helpt dat wel? Ontdek het hier.

Je eigen DIY Wire Game? Die maak je gewoon zelf!

Ben jij de kampioen met de meest stabiele handgreep? Ga de uitdaging aan met je eigen Wire Game. Hoe je dit maakt, ontdek je hier!

Automatisch systeem om je kat eten te geven

Met een LEGO robot Mindstorms Ev3 kan je automatisch eten voor je kat voorzien.

Op zij! Op zij! Daar is de brandweer!

Loeiende sirenes… Daar is de brandweer! Maar … Hoe komt het dat dat water zo hard uit die brandweerauto kan spuiten???

Schietexperiment

Hoe kan je iets maken dat je ver kan schieten?  Ontdek het hier!

Een kubus of bol uit papier, dat leer je hier

Een ruimtefiguur bevat meerdere vlakken. Elk vlak is een driehoek of vierhoek of vijfhoek of zeshoek. Met deze handige knip-en-plak-fiche maak je thuis zelf je eigen perfecte kubus.

Statische elektriciteit

Wat is statische elektriciteit? Hoe ontstaat het en hoe werkt het? Test het uit aan de hand van enkele proefjes!

In coronatijden is het aangenaam om zingen ... en liefst in een goed tempo

We bouwen een metronoom met een LEGO Mindstorms Ev3 robot.
Het bouwen is echt niet moeilijk, zie de handleiding. 
De software gaat van éénvoudig tot gesofisticeerd.
De EV3 programma's kan je via Rik opvragen.

Bouw uw eigen 'kotje'

Niet met bakstenen, wel met lucifers.
Een echte uitdaging, nauwkeurig werk en een pracht resultaat.

Een gestuurde aanhangwagen ... Maakt het een verschil?

Je ziet ze dagelijks in het verkeer: grote vrachtwagenns, met daarachter nog een mega lange aanhangwagen.  En toch kunnen ze meestal heel vlot een bocht nemen. Hoe komt dat?   

Bouw een een 'zwevende LEGO illusie'

Inderdaad, het mannetje staat op een blauwe balk verbonden aan een platform dat zweeft boven een ander platform.
Dit zwevende platform is enkel verbonden met elastiekjes of koordjes of kettingen met het onderste platform.
Hoe is dit nu mogelijk?

Bouw het na, of iets gelijkaardig, zorg voor een goed evenwicht, en dan zie je dat het mogelijk en begrijpbaar is.

Zie een ander filmpje

 

Maak mini-zweefvlieger

Dit zweefvlieger kan lang in de lucht zweven. Hier een zeer gedetailleerde handleiding.

Applaus voor zorgverleners

We bouwen een applausmachine met verschillende variaties met een LEGO Mindstorms Ev3 robot.
Het bouwen is echt niet moeilijk, zie de handleiding. 
De software kan ik stappen uitgevoerd worden
De EV3 programma's kan je via Rik opvragen.

Bouw een racecircuit

We kunnen nu niet naar het racecircuit, dan maar zelf racen op een super circuit

Leren programmeren met scratch

Een robot kan bepaalde dingen doen, als hij met die opdracht ingesteld of geprogrammeerd werd. Programmeren is leuk. Wil je dit ook leren, op een leuke manier? Hoe je dat kan doen, ontdek je hier! 

Leren programmeren: pure fun!

Programmeren is cool en spannend! Ga al spelend aan de slag :-) 

Small Ball Contraption

U kent waarschijnlijk de GBC's of Great Ball Contraptions waar prachtige voorbeelden van technische engineering worden gebruikt om ballen van de ene machine naar de andere over te brengen? Met dit ontwerp van een Small Ball Contraption wil ik je een kleine start geven om je eigen GBC's te ontwerpen met de LEGO Spike Prime set en de witte bal die in deze set zit. Het is ook een geweldige kans om een van de basisprincipes van programmeren te demonstreren, namelijk hoe je een robot of computer laat tellen.

In dit eerste deel demonstreren we hoe je zo'n teller kunt programmeren en testen in de programmeertaal SPIKE Prime Scratch.

In deel 2 laten we zien hoe je een vergelijkbare teller programmeert in de programmeertaal SPIKE Prime Python.

succes

Vlieger

Heb je ook dat stralend zonnetje gezien? Ideaal weer om buiten te gaan genieten.
Sien maakte een eigen vlieger en probeerde hem samen met haar broer op te laten. Probeer jij het ook? Geraakt jouw vlieger hoger dan die van Sien? Test het uit!

Maak je eigen coole waterraket

Hoe ver vliegt jouw raket?

Kieperen we corona samen in een diepe afgrond?

Zou het niet prachtig zijn moesten we alle corona kunnen opladen op een vrachtwagen en ergens in een diepe put kieperen. Met de Spike kan je eenvoudig een kipwagen bouwen en alles dumpen in een afgrond. 

Een duikertje

In een zwembad overleeft COVID 19 niet!

Maak een zwembad voor deze duiker en laat hem probleemloos tot op de bodem en terug naar boven zwemmen.

Bollen maken met papier

Met dank aan Patrick

Smartphone voet

Altijd handig om jouw smartphone op een voet te plaatsen ... en dat kan met papier gemaakt worden

Bureau rekje

Wil je alle technieken van figuurzagen weten, bouw dan een bureau rekje en je zal tevreden zijn van je kunde en resultaat

Wanneer moet je de planten water geven?

Meet de vochtigheid van de bloempotaarde met een micro:bit

Maak ontsmettende handgel

Het is slim om je handen vaak te wassen. Geen handgel meer in huis? Dan leggen wij je uit hoe je die gewoon zelf maakt, met spullen die je zelf in huis hebt

De toverschakeling

Twee lampen, twee schakelaars en maar 1 kabel. Hoe kunnen de beide lampen samen en afzonderlijk branden? Het kan! 

LED dimmen via arduino.

Met behulp van een Arduino en een potentiometer zullen we een ledje gaan dimmen.

RGB LED van kleur veranderen

Met behulp van een Arduino zullen we een RGB led laten veranderen van kleur.

Periscoop

In het leger wordt een periscoop vaak gebruikt om de vijand te bespieden. Wil jij eens je vrienden of familieleden bespieden?

Je eigen elektromagneet.

Magneten worden overal gebruikt in het dagelijkse leven. Je zal misschien meteen denken aan de magneten die aan je frigo hangen of de magneten aan je magneetbord. Maar er zijn er nog veel meer. Test er hier eentje uit die je aan en uit kan zetten: de elektromagneet.

Maak je eigen video.

Dromen van een echte filmset en je eigen film draaien en monteren. Hier kun je al van start gaan met je eerste film. Succes.

Flip-Flop-LED

 

Wat is een Flip-Flop-LED?

Het nieuwe pakket WHADDA van Velleman wordt hier grondig uitgelegd

 

 

Jezelf en anderen beschermen tegen virussen? Via onderstaande handleidingen maak je zelf je eigen mondmasker

 

Arduino afstand

Voor deze opdracht zal gebruik gemaakt worden van ‘Arduino’, dat is een kleine computer om elektronicaprojecten mee aan te sturen.

Het is de bedoeling om tijdens dit project, aan de hand van een code, zelf een digitale lengtemeter te maken via echo locatie.

Arduino muziekspeler

Het is de bedoeling om, aan de hand van een code, een bestaand of verzonnen liedje te laten afspelen door te programmeren met de Arduino..

Upcycelen van een fietsband

Je hebt een nieuwe broek gekregen maar deze is duidelijk gekocht op de groei en deze zakt tekens af. Je houdt dan ook je broek met beide handen op. Vervelend, want je hebt net een lekke band en zou met je fiets naar de winkel moeten ….

Duikboot in een fles.

Heb je je ooit al eens afgevraagd hoe een duikboot werkt? Wist je dat een duikboot zowel op het water als onder water kan varen? We maken samen een duikertje in een fles water!

Geldsorteermachine

Iedereen kent wel het volgende probleem: Je wil tellen hoeveel geld er in je spaarvarken zit, maar voor je kan beginnen met tellen moet je eerst de muntjes sorteren per soort. En dit kan heel lang duren…

Zouden we dit niet op een makkelijkere manier kunnen doen?

Gemotoriseerd houten bootje.

Een bootje zonder motor laten varen? Het kan.

Glow in the dark slijm

Slijm is tof om mee te spelen. Maar wat als je het nu zelf op een makkelijke manier kan maken?

En er dan nog eens iets speciaals aan is dat het kan licht geven in het donker!

Homopolaire motor

Weet jij wat een homopolaire motor is? Of weet je hoe we iets kunnen laten ronddraaien door het creëren van een magnetisch veld?

Knikkerbaan

Tijdens dit projectje zal je een coole knikkergame maken. De knikker moet een moeilijk parcours afleggen. Hoe moeilijk dat exact zal zijn, bepaal je zelf!

Makey Makey

Zelf een piano maken of één kopen is toch wel heel duur!?

Nochtans kan je met een goedkope ‘Makey Makey’ en het juiste materiaal een leuke piano programmeren.

Ken jij dit al? En hoe zou jij dat dan doen?

Muzikaal nachtlampje

Muziek zorgt voor rust en ontspanning. Sommigen mensen vinden het de ideale manier om in slaap te vallen (denk maar aan slaapliedjes). Niet alleen het luisteren naar muziek, maar ook het kijken naar iets rond muziek kan rust geven.

Een nachtlampje is dan weer handig wanneer je bang bent in het donker. Misschien moeten we dit wel combineren zodat iedereen goed zal kunnen slapen?

DIY Hydraulische schaarlift

Om mens en materiaal omhoog te brengen gebruikt men toestellen als een schaarlift. Tijdens dit projectje maken we onze eigen miniatuur schaarlift en kan je ontdekken hoe ze werken.

Slingerspel

Weet jij al wat zwaartekracht is?

In dit projectje maak je een slinger en kan je de invloed van zwaartekracht op de bal ondervinden op een speelse manier.

Lichtsensor via Arduino

Met gebruik van een LDR en een Arduino kan je een eigen lichtsensor maken die aangeeft wanneer er genoeg of juist te veel licht is voor iets.