micro:bit wedstrijd

Ontwerp en bouw een programma voor de micro:bit

Stuur de uitleg/werking en uw programma naar rik.hostyn@vives.be 

Waterpas

Deze waterpas werkt vrij nauwkeurig. Het is de bedoeling om alleen het middelste lichtje te laten branden. Als de pijlen verschijnen is de afwijking te groot.

Inzending van Christian V. & kleinzoon

Maaltafels

Tafels van vermenigvuldiging. Met drukknop A ga je naar de volgende maaltafel.

Inzending van Tom P. & zoon

Troetel

Schud de troetel, kijkt hij blij? Alles ok!
Kijkt hij boos? Dan moet je raden wat hij nodig heeft. 

Raden doe je met A of B. Wat heeft hij nodig? Kies je icoontje:
- Eten? Icoon hamburger 
- Drinken? Icoon glas
- Slapen? Icoon wieg
- Muziek? Icoon muzieknoot
- Liefde? Icoon hartje
Selecteren doe je via A+B: Ben je juist? Dan is hij blij. Ben je fout? Raad dan nog eens?

Inzending van mama Barbara en dochter Roxane

Hindernissen ontwijken

Een spel om zoveel mogelijk hindernissen te ontwijken met een auto. De hindernissen komen van bovenaan het scherm. De auto (puntje op de onderste lijn) kan je besturen met A (links) en B (rechts). Per ontweken hindernis krijg je een punt. Let op want de hindernissen komen steeds sneller!

Inzending van Boris P.

Toon alle priemgetallen

Je maakt gebruik van de "zeef van Eratosthenes"

Met een max van 480 ... daarna is het geheugen te klein

Inzending door Christian V.

Wanneer is het pasen?

Je ziet een pijl naar links als je op de “A” knop mag drukken. Deze knop verhoogt het jaartal telkens met 1 (start met 2021). Je ziet op het display het geselecteerde jaartal (2 laatste cijfers). Het werkt tot en met 2099, dan begin je opnieuw op 2021.

Als het gewenste jaartal bereikt is, dan druk je op de knop “B”. De datum verschijnt (dag en maand)

Inzending voor Christian V.

Fietshelm richtingsaanwijzer

Ik rij heel vaak met de fiets en dan merk ik dat ik niet altijd even goed zichtbaar ben voor de auto's. Om hier iets aan te doen, heb ik een richtingaanwijzer voor de fiets gemaakt. Ik heb mijn micro:bit hiervoor bevestigd aan een fietshelm. Als je rechtdoor rijd, staat een rechte pijl op zodat auto's achter duidelijk je rijrichting zien. Wil je links afslaan? Dan schud je met je hoofd naar links en verschijnt er een pijl naar links, zodat mensen achter je zien dat je wil afslaan. Wil je naar rechts, dan schud je naar rechts en verschijnt er een pijl naar rechts.

Inzending door Sylvie Vanhoutte

Deuralarm

Onze opdracht in school was om een oplossing te vinden voor de turnzaal.  Sommige leerlingen gaan daar een bal gaan halen zonder dat dat eigenlijk mag.  Wij zijn bezig om een alarmsysteem te maken.  We hebben al een prototype (de juf zegt dat dat heel belangrijk is), maar nu moeten we nog zorgen dat alles steviger wordt en beter werkt.

We hebben ook nog ons prototype vastgemaakt aan de deur van de computerklas. Het werkte zeer goed. Nu moeten we nog beter materiaal bestellen om het alarm voor de turnzaal helemaal goed te maken.

Inzending door Naud en Wout

Gamebuddy

Gamebuddy, springen is A, bukken is B. Op het einde van het spel krijg je jouw score te zien. 

Case voor Microbit en batterijhouder zelf ontworpen.

Inzending door Michèlle M.

Inhibitie trainer

Bij heel wat kinderen is hun inhibitie nog niet voldoende ontwikkeld. Ze reageren impulsief, zonder eerst na te denken. Dit spelletje traint de speler om eerst goed te kijken en na te denken vooraleer te reageren.

Er zijn 3 niveaus. Bij het begin kan het juiste niveau geselecteerd worden door: A: verander niveau - B: begin spel

Niveau 1: verschijnt er een vinkje: druk op de knop A, verschijnt er een kruis: niet drukken
Niveau 2: verschijnt er een A: druk op knop A, verschijnt er een B: druk op knop B, verschijnt er iets anders: niet drukken
Niveau 3: hiervoor moet je de pinnen onderaan gebruiken. Hou de GND pin vast met je rechterhand. Licht de 1ste kolom op: raak pin 0 aan met je linkerhand, 3de kolom licht op: pin 15de kolom licht op: pin 2. Licht de 2de of 4de kolom op, dan mag je de pinnen niet aanraken.

Wanneer je op de correcte knop drukt of de juiste pin aanraakt, verhoogt de score met 1. Ben je fout dan is het spel afgelopen en verschijnt de behaalde score. Je kan dan weer een niveau selecteren en het spel spelen. De hoogst behaalde score wordt bijgehouden. Druk hiervoor op A en B tegelijkertijd op het moment dat je een niveau kan selecteren.

 

Inzending door Miriam F en zusje Rivka

Knaptanden

In onze stad is er elke 10 jaar een Ros Beiaardommegang. Eén van de meest gekende (gevreesde) figuren hierin zijn de Knaptanden.  

Robbe maakte het ontwerp in 3D en zorgde met een micro:bit met servomotor dat hij ook daadwerkelijk kan bewegen.

Inzending door Robbe via juf Caroline

Maaltafels educatief

Via de Drukknop A kan je kiezen welke tafel je wilt inoefenen.
Als je dan op druknop B drukt, zal de microbit een willekeurige bewerking weergeven.
Je hebt dan 2 seconden de tijd om het juiste antwoord te geven.
Nadien zal de uitkomst zichtbaar zijn.

Inzending door Tom Verstraeten

Vuurwerk

Hier een uithang bord om voor je raam te zetten tijdens nieuwjaar omdat er eigenlijk geen vuurwerk mag afgestoken worden uitgaande corona.

Er komt eerst op "new year simulator", dan komt er een pijl 4 keer langs, dan moet je op A duwen en dan komt er een automatische display met "happy new year 2021 (met vuurwerk)"

Inzending door Conny Ottevaere